RAVAK


FÖRETAGSHISTORIA

                         

                                           Klicka för att förstora


2015

Tack vare vårt 10 ° -koncept av designern Kryštof Nosál skickade vi ett tydligt meddelande till det internationella samfundet av professionella artister och designers att RAVAK är ett varumärke du kan lita på. Som den enda från Böhmen vann detta badrumskoncept det mest prestigefyllda europeiska priset för innovativ design i sin kategori, 2015 Red Dot Design Award.

2014

Gradvis inträde i lyxsegmentet underlättades av det första fristående badkaret (Freedom) i RAVAKs produktsortiment. De genialt enkla formerna är fulla av känslor och ger dig frihet att bestämma var du ska bada och din önskade syn - bara några av de fördelar som redan har vunnit kunder sedan badkaret lanserades.

2013

Ett milstolpeår där RAVAK-sortimentet förstärktes av de första produkterna i vad som skulle bli det största badrumskonceptet på marknaden - Chrome. Deras designer Kryštof Nosál kombinerade alla element i ensemblen med den diskreta ovala formen och enkla moderna former för att skapa en vänlig, minimalistisk lösning som passar alla moderna badrum och innehåller absolut allt du behöver i badrummet och toaletten.

2010

RAVAK gick också in i segmentet vattenkranar. De första serierna som erbjuds var Suzan, Rosa och Neo vattenkranar, som för närvarande utgör företagets fjärde modellserie, alla ingår i ett omfattande erbjudande beroende på typ av installation. De är tillverkade av de finaste materialen, med fem års garanti och servicegaranti när som helst, direkt från tillverkaren.

2009

Inom ramen för att uppfylla den utsedda strategin för omfattande badrumslösningar inkluderade vi ett helt nytt segment i produktsortimentet - badrumsmöbler. Den sticker ut från resten av marknaden tack vare dess speciella djupskydd mot fukt (AMT) och design, som optimalt bygger på de enskilda framgångsrika badkar och tvättställ av Kryštof Nosál.

2005

Nyetablerat samarbete med en lovande ung designer Kryštof Nosál, vid den tiden fortfarande student vid akademin för konst, arkitektur och design i Prag, ledde till skapandet av det anmärkningsvärda Evolution-badkaret som bildade det revolutionära skiftet från det nuvarande till det nya RAVAK produktsortiment. Den ursprungliga designen av Evolution-badkaret uppmärksammades av den professionella panelen i Design Center Tjeckien, som tilldelade det utmärkelsen Årets utmärkta produkt ett år senare.

2004

En av de produkter som är mest populära bland kunderna och som ofta imiteras av konkurrenter har en produktionstradition som går tillbaka till 2004. Det är det fällbara Ovo-sitsen, som ursprungligen utvecklats för användning endast i duschkabinett, men som för närvarande också erbjuds i designvarianter anpassad för användning i vilken del av interiören som helst, på grund av dess popularitet. Hittills är dess karaktäristiska egenskaper den tillförlitliga kapaciteten, den maximala motståndskraften hos rostfri metall, enkel montering och praktisk vikning mot väggen. Förutom den ursprungligen ovala formen har vi också gradvis lagt till en modern fyrkantig form så att det finns en sittdesign för att tillfredsställa varje smak.

2000

Företaget inledde samarbete med det utmärkta österrikiska företaget Design Storz, som är välkänt inom fordonsindustrin, liksom inom design av konsumentvaror. Denna gemensamma utveckling gav framgångsrika produkter som Whitewater duschvägg, Avocado, LoveStory och Magnolia badkar och senast 2009, XXL badkar. År 2004 inledde RAVAK samarbetet med den ledande tjeckiska designern Kryštof Nosál, skaparen av designerinnovationer, gjutna tvättställ och badkaret Evolution, Praktik och BeHappy.

1998

1998 började produktionen av akrylbadkar. 1999 utvecklade RAVAK det ursprungliga Rosa badkaret, som blev det bästsäljande badkaret i Europa och vann många prestigefyllda utmärkelser på internationella mässor. Dess enorma framgång styr RAVAKs produktutveckling mot praktisk och design. Samma år infördes hydromassagesystem för de flesta producerade badkar.

1997

Företaget utökade sitt produktsortiment med lyxiga duschväggar med en AntiCalc-glasbeläggning. Från 1996 till 1997 började RAVAK expandera utomlands. De första internationella operationerna utvecklades i Slovakien, Tyskland, Ryssland och Polen, följt av Ungern, de baltiska länderna och Ukraina. Under de kommande åren utvidgade RAVAK sin räckvidd till andra länder i Europa och Asien, nämligen Förenade Arabemiraten, Spanien, Lettland, Kina, Rumänien, Kazakstan. För närvarande har RAVAK flera dotterbolag utomlands och exporterar till över 50 länder i Europa, Asien och Afrika.

fundament

Det tjeckiska familjeföretaget RAVAK grundades 1991 av familjerna Vařeka och Kreysa, som framgångsrikt byggt den största tillverkaren av badrumsutrustning i Tjeckien och aktivt förvaltar företaget hittills. Tillverkningsområdet omfattade ursprungligen duschväggar och duschkar, ursprungligen på licens från en fransk tillverkare. 1993, RAVAK i investerat i intern utveckling och ett år senare presenterade det sitt Supernova-duschkabinett som tillverkats med sin egen patenterade teknik som konsumenter fortfarande anser vara den mest pålitliga duschkåpan på marknaden.